|
||||||||
|
De Engelstalige term ‘Leap Day’ staat voor de extra dag van 29 februari die we om de vier jaar in een zogeheten schrikkeljaar aan onze kalender moeten toevoegen waardoor dat jaar 366 dagen bevat in plaats van de gebruikelijke 365 dagen. De Amerikaanse singer-songwriter Barry Oreck uit Brooklyn, New York speelde op schrikkeldag 29 februari 2020 een concert in het ‘People’s Voice Café’ in Manhattan, enkele weken voor de uitbraak van de corona-pandemie. Het was de aanleiding tot een ‘stand still’-periode van bijna twee jaar waarin deze muzikant zich enkel nog kon bezighouden met het componeren van nieuwe nummers. Negen van deze nieuwe composities heeft hij nu verzameld op het toepasselijk getitelde album “Leap Year” dat hij in de studio heeft opgenomen met de vaste instrumentalisten in zijn harmony vocals meezingende begeleidingsband: Rima Fand op viool, Jesse Miller op gitaar en mandoline en Adam Armstrong op basgitaar. Gastmuzikant Rob Meador speelde daarnaast ook nog op mandoline mee op drie van de negen nummers. Dit vierde album is de opvolger van twee albums die Barry Oreck eerder heeft uitgebracht: de in 2020 uitgebrachte EP “We Fit Together” met vijf songs en de plaat “How The Bright Earth Spun” uit 2018 met elf nummers. Zijn titelloze debuutplaat dateert echter al van 2016. Acht van de negen liedjes op “Leap Year” zijn nieuwe originele folksongs en het resterende nummer is een ouder liedje dat aan een update werd onderworpen. De onderwerpen van de songs handelen over het familiale leven, over vergeving, over de waarheid en het geloof en over het beleven en het bewust genieten van elk moment in ons leven. Op de eerste video bij dit verhaal kunt u Barry Oreck en zijn muzikanten live aan het werk zien bij het spelen van de folksong “Home In Mind” en de tweede audiovideo laat u kennismaken met het nummer “Each Song Is A Seed” waarmee dit album begint. In de song “Makes No Sense” wordt even een zijsprong vanuit de folkwereld in de richting van bluegrass gemaakt, mede veroorzaakt door het vrolijke vioolspel van Rima Fand. Maar de liedjes waarin Bary Oreck verhalen vertelt zoals in “Wounded”, “In The Moment” en “Life In The Bubble” krijgen toch onze voorkeur. In de vakpers wordt Oreck’s verhalende werk wel eens vergeleken met dat van folklegende Pete Seeger en dat is niet helemaal onterecht want zelfs qua stemgeluid zijn er gelijkenissen merkbaar. (valsam)
|